لنت ترمز یکی از قسمت های مهم سیستم ترمز می باشد که به عنوان بخش فوق ایمنی ترمز به حساب می آید.

تمام عملیات تعویض لنت ترمز باید با نهایت دقت انجام پذیرد. لنت ترمز باید توسط شخصی که کاملا به امور فنی آن آشنا باشد تعویض گردد زیرا اگر شخص ناشی بخواهد لنت ترمز را نصب کند ممکن است به کل سیستم ترمزگیری صدمه وارد نماید.

 

راهکارهای کلی و مهم باز و بسته کردن لنت ترمز

 

در زیر، دستورالعمل های فیت کردن استاندارد لنت ترمز را بدون اینکه مربوط به سیستم ترمز خاصی باشد توضیح خواهیم داد و توصیه می کنیم که تمام این دستورالعمل ها مو به مو و با دقت اجرا شود.

لنت ترمز باید در کالیپر ترمز یا کاسه ترمز خودرو قرار گیرد. همچنین از لنت ترمزی استفاده شود که مخصوص همان اتومبیل باشد و مربوط به ماشین دیگری نباشد.

هشدار:

توجه داشته باشید که ماده اصطکاکی لنت، دیسک، کالیپر و شلنگ ترمز با مواد زیر تماس نداشته باشد:

الف: گریس و روغن و یا هر ماده لیز و روغنی

ب: هر نوع ماده شیمیایی

ج: هر نوع مواد معدنی

 

 

 

زیرا تمام این مواد باعث کاهش عملکرد سیستم ترمزگیری می شود و در صورتی که قسمتی از آنها آلوده به این مواد شده باشد فوری آن را تعویض نمایید.

 

  • از هیچ نوع ابزار تیزی برای تعویض لنت استفاده نکنید زیرا ممکن است با استفاده غیر ضروری از این وسیله سبب آسیب دیدگی آن شویم.
  • سعی کنید از ابزار مخصوص تعویض لنت از قبیل گشتاور چرخشی، آچار تخت و چنگک های مخصوص این کار استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر نوع آسیب دیدگی روی سیستم ترمز در طول کار، باید قبل از اینکه اتومبیل از سرویس بیرون بیاید عیب را برطرف نمود. تمام لنت ترمزهای فرسوده و آسیب دیده باید طبق دستورالعمل مخصوص همان ماشین که توسط تولیدکنندگان ترمز منتشر شده تعویض گردد.

 

 

چرخ را از مواد کثیف تعویض کنید - تعویض لنت ترمز

 

تعویض لنت ترمز:

قبل از شروع کار باید یک اخطاریه بر روی فرمان خودرو با عنوان “اتومبیل تحت تعمیر است” نصب کنید.

چرخ ها را ثابت کرده (به وسیله یک تکه چوب و …) تا در طول مدت تعمیر بدون حرکت باقی بماند.

زیر ماشین را جک بزنید و از محکم بودن آن بر روی محور، اطمینان حاصل نمایید.

کار را فقط روی یک محور ترمز شروع کرده و از باز نمودن چرخ بعدی پرهیز کنید چون دومین چرخ باید به عنوان نمونه صحیح برای شما الگو باشد. تمام مراحل کار باید دقیقا برای هر دو لنت یک محور مثل هم باشد.

 

نحوه باز کردن پیچ های چرخ خودرو

 

 

توجه:

در طول تعویض لنت ترمزهای بادی لازم است که فشار زیاد باد برای تعادل فشار فنرها تا آخر وجود داشته باشد.

فقدان فشار ممکن است باعث رها شدن فنر از اتاقک ترمز (فشفشه) شود و باعث آسیب قابل توجهی گردد. البته با توجه به دستورالعمل های تولیدکنندگان سیستم دیسک ترمز، در بعضی از سیستم های دیسک ترمز بادی بر خلاف قبلی باید تمام هوا از سیستم تخلیه شود.

 

همیشه برای هر اقدامی احتیاط را در نظر بگیرید

 

هشدار:

وقتی که شروع به کار می کنید ترمزها آزاد باشند. فنرهای نگهدارنده لنت تحت فشار هستند و به وسیله اهرم فیکس کننده روی نگهدارنده بدنه، آن را تحت کنترل قرار داده و در جای خود ثابت نگه دارید.

 

  • در تمام طول تعویض لنت چرخ، ترمز دستی باید آزاد باشد.
  • اگر چرخ دارای پوشاننده یا نگهدارنده می باشد آن را بردارید.
  • اشپیل نگهدارنده پین ها، فنرها و پیچ هایی را که برای بستن لنت ترمز استفاده شده آزاد کنید.
  • اگر شاخص نشان دهنده فرسایش (کابل برقی هشدار دهنده) در سیستم وجود دارد آن را قطع کنید.
  • ضخامت دیسک ترمز را چک کرده و اگر هر نوع ناهمواری یا ترک خوردگی مشخص و یا شکستگی مشاهده شد دوباره تمام دیسک را روی محور سمباده کنید. از نظر سازندگان سیستم ترمز، اگر حد سایش زیاد باشد باید به طور کامل دیسک را روی محور تعویض نمود.

 

باز کردن پیچ های چرخ خودرو جهت تعویض لنت ترمز

 

 

هشدار:

  • هرگز با فشار هوا ترمز را تمیز نکنید. بهتر است با یک برس یا قلم موی مناسب آن را تمیز کنید.
  • هیچگاه غبار را به صورت چرخشی پاک نکنید چون برای تنفس و سلامت شما مضر است. سعی کنید در جاهایی که تهویه هوا به خوبی انجام نمی شود از ماسک استفاده کنید.
  • هرگز گریس یا روغن را از روی مهره ها و مجموعه فنرهای کالیپر پاک نکنید و اگر مجبور به این کار شدید حتما بعد از پاک کردن گریس، آن را با گریس مخصوص اندود نمایید.
  • در صورتی که کالیپر خشک و سفت باشد آن را طبق دستورالعمل سازندگان سیستم ترمز با گریس مخصوص، گریس کاری کنید.

 

تمیز کردم دیسک چرخ با سمباده و فرچه جهت تعویض لنت ترمز

 

 

سیستم هیدرولیکی

توجه: زمانی که پیستون ها باید عقب کشیده شوند آسان تر است که پیچ تخلیه سیلندر را باز کرده و بگذاریم که روغن از لوله خارج شود.

هشدار:

  • مواظب هدر رفتن روغن ترمز درون مخزن باشید و در صورت لزوم مقداری از آن را به مخزن دیگری بریزید. اگر این کار کاملا صحیح انجام نشود این روغن ممکن است باعث آسیب دیدگی زیادی شود. در این باره می توانید به دستورالمعل های سازندگان سیستم ترمز خودرو مراجعه کنید.
  • سیلندر هیدرولیک ترمز را برای نشتی به دقت چک کرده و بعد از اتمام کار و جا انداختن گردگیرها نباید آثاری از روغن زدگی به لاستیک گردگیرها دیده شود و اگر دیده شود باید لاستیک تشتکی سیلندر را در محور عوض کنیم.
  • برای تعویض لنت لازم است پیستون فشاردهنده را به عقب برانیم و لنت را در آوریم و برای اینکه فشار روغن پشت پیستون باعث بیرون زدگی آن نشود به وسیله یک گیره آن را نگه دارید.
  • بعد از کار گذاشتن لنت، گیره نگه دارنده پیستون را آزاد نموده تا بتواند فعال شود و صفحه فشار پشت لنت با دست جابجا شود.
  • لنت های به طرف داخل و خارج را بردارید و از یک گیره فنری برای جلوگیری از فرار پیستون های هیدرولیکی از بدنه استفاده نمایید.
  • محورهای لنت، بدنه و راهنماها را با یک وسیله غیرفلزی و روغنی که برای لنت در نظر گرفته شده است مثل جوهر میتیل پاک نمایید.
  • روغن ترمز را برای عاری بودن از آب و مواد کثیف چک نموده و از تازه بودن و مطابقت داشتن آن با متدهایی که سازندگان سیستم ترمز مشخص نموده اند مطمئن شوید؛ در غیر این صورت آن را تعویض نمایید.

 

لنت کهنه را به آرامی تعویض نمایید

 

 

در سیستم ترمز بادی

طبق توصیه سازندگان سیستم ترمز، باد را تخلیه نموده و فنرهای نگهدارنده و اشپیل های ضامن را برداشته و تمام سیستم های سنسورها را جدا نمایید.

لنت بیرونی را با هل دادن و جدا کردن سنسورها بیرون بکشید.

مونتاژ:

  • لنت ترمزهای جدید باید در محل خود به صورت آزاد حرکت کنند.
  • در صورتی که از عایق حرارتی استفاده نموده اید آن را تعویض نمایید.
  • در صورت لزوم سطوح در تماس با بکینگ پلیت، خود لنت، بدنه لنت و همچنین آهن پشت پیستون را با مقدار کمی گریس طبق دستورات سازندگان سیستم ترمز، گریس کاری کنید.
  • اگر شاخص سایش وجود داشته باشد در صورت لزوم آن را با یک سنسور سایش سالم یا نو در لنت ترمز جدید تعویض نمایید.
  • لنت ترمزهای نو را در جهت مخالف سطح اصطکاکی همانطور که در قسمت پیاده کردن توضیح داده شده، در حالی که جهت آن را به طرف دیسک ترمز باشد نصب نمایید.
  • پین ها، فنرها و گیره ها را در همان حالتی که قبلا در پیاده سازی گفتیم نصب کنید.
  • پیچ های کالیپر را با نمونه های نوی آن تعویض نمایید.

 

بستن لنت ترمز جدید بر روی دیسک چرخ خودرو

 

 

توجه:

از سفت کردن گشتاور پیچشی (TORQUE) ، بدنه نگهدارنده ها و فیکس کردن مهره ها مطابق با دستورات سازندگان سیستم ترمز مطمئن شوید زیرا یک گشتاور پیچشی ناصحیح، ممکن است باعث صدمه به ترمز شود.

تنظیم اولیه دیسک های ترمز و ترمز دستی باید مطابق با دستورات سازندگان سیتسم ترمز باشد و بعد از تنظیم، چرخ ها باید کاملا آزاد و روان حرکت کنند و با لنت درگیر نباشند.

لنت های قسمت دیگر اکسل را با همان متد توضیح داده شده، تعویض نمایید.

 

همچنین از لنت ترمز ژرمن تکس و مدل های آن دیدن فرمایید…

 

تست عملی:

بعد از دوباره فیت کردن چرخ ها و پایین آوردن اتومبیل از حالت جک، از نکات زیر اطمینان حاصل نمایید:

سیستم ترمز بادی باید کاملا شارژ باشد و یا دستگاه کنترل فشار در حال کار کردن باشد در غیر این صورت، احتمال ریسک ناکافی بودن قدرت ترمزگیری را افزایش داده ایم.

 

نحوه انداختن لنت ترمز جدید بر روی دیسک چرخ خودرو

 

 

توجه:

  • چند بار از ترمزگیری در سرعت پایین استفاده نمایید و در خاطر داشته باشید که در این آزمایش اولیه امکان کم قدرت بودن ترمزگیری وجود خواهد داشت که چندان مهم نیست.
  • برای رسیدن به بهترین آب بندی، از فشار زیاد روی ترمز پرهیز کنید.
  • آزمایش را در محل مناسب و هموار و خلوت طبق دستورالعمل سازندگان سیستم ترمز انجام دهید.

به طور کلی برای استفاده از روغن ترمز چه برای ترمز عادی و چه برای ترمز هیدرولیکی باید طبق دستور سازندگان سیستم ترمز عمل کرد.

چون لنت ترمز یک جنس مصرفی است باید طبق یک روال زمانی معین تعویض گردد.