یک کارشناس فنی حوزه لنت ترمز با اشاره به تخلف برخی واحدهای تولیدی خبر داد:

برخی واحد ها از میلگرد، پشم آهن تولید می کنند

تولید لنت ترمز از حساسیت بالایی برخوردار است و این قطعه به شکل مستقیم با جان و ایمنی مردم سر و کار دارد. همین مساله سبب شده است که بسیاری از کشورهای دنیا روی ساخت این قطعات توجه و تمرکز ویژه ای داشته باشند.

 

 

در بسیاری از کشورها، مواد به کار رفته در لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردار است و شرکت ها حاضر نیستند از هر موادی برای تولید لنت ترمز استفاده کنند. همچپنین مکانیزم موجود در تولید این قطعه در بسیاری از کشورها به گونه ای است که اجازه نمی دهد واحد های زیر زمینی ایجاد و از مواد نامرغوب در واحد هایی که مجوز فعالیت دارند استفاده شود. این در حالی است که در صورت عدم نظارت ارگان های مسئول، صنعت تولید لنت ترمز در کشورمان این پتانسیل را دارد که در آن، واحدهای زیرزمینی و زیرپله ای فعالیت کنند یا در واحدهای دارای مجوز مواد بی کیفیت به کار گرفته شود.

در همین راستا به گفته یک کارشناس فنی حوزه تولید لنت ترمز، برخی واحدهایی که دارای مجوز هستند نیز برای تولید مواد اولیه مورد نیاز خود دست به اقدامات عجیبی می زنند. میترا علیپور، مدیرعامل آزمایشگاه “معیار آزمای پژواک صنعت” در این باره به روزنامه دنیای خودرو می گوید: متاسفانه برخی واحدها از میلگرد پشم آهن تولید می کنند و در لنت به کار می برند. موضوع دیگر بحث الیاف جایگزین یا همان مواد سلولزی است و اینها ماده بسیار عالی است که در تمام محصولات آلمانی استفاده می شود. اما برخی واحدها از مواد دیگر استفاده می کنند. وی می افزاید: “از شلتوک برنج یا ساقه نیشکر می توان سلولز به دست آورد اما استفاده از برخی مواد برای به دست آوردن سلولز بسیار عجیب است.

این کارشناس در رابطه با این که چه کسی مسئول این وضعیت است و این که نقش سازمان استاندارد در این حوزه چیست تصریح می کند: “در این بخش من سازمان استاندارد را مقصر نمی دانم و این قوه قضاییه است که باید حمایت لازم را از سازمان استاندارد داشته باشد و دست آنها را باز بگذارد. در واقع اشتغال زایی در کشور ما نباید کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد.” تولید پشم آهن از میلگرد موضوعی است که محمود عسگری دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور آن را تایید می کند و به روزنامه دنیای خودرو می گوید: “یکی از مواد اولیه به کار رفته در لنت ترمز در ایران و برخی کشورها پشم آهن است که در لنت های متالیک و نیمه متالیک استفاده می شود.”

وی می افزاید: “پشم آهن نیز در حال حاضر از یک نوع خاص میلگرد که دارای درصد مشخصی از کربن است تولید می شود و در ایران در حال حاضر توسط سه الی چهار واحد کارگاهی تولید می شود که پاسخ گوی نیاز داخلی نیست و هر ساله مقادیر زیادی پشم آهن مخصوص لنت از چین و هند وارد کشور می شود.”

وی تاکید می کند: “البته برخی واحدهای تولید لنت به استفاده از سایر الیاف روی آورده اند؛ مخصوصا در تولید لنت های سنگین. در نهایت استفاده از مواد اولیه ربطی به استاندارد ندارد و تنها آزبست بود که حذف شد و استاندارد همچنان روی آن حساس است.”

 

منبع: روزنامه دنیای خودرو