در گفتوگو با مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمایپژواکصنعت» مطرح شد:
واحدهای زیرزمینی تولید لنتترمز چگونه ایجاد میشوند؟
آزمایش محصولات مختلف توسط آزمایشگاههای مورد تایید سازمان استاندارد و بحث امتیازدهی به آنها یک روش معمول در همه کشورها برای اعتبارسنجی کیفی محصولات و کالاها است.
به گزارش «اخبار خودرو»، آزمایش محصولات مختلف توسط آزمایشگاه های مورد تایید سازمان استاندارد و بحث امتیازدهی به آنها یک روش معمول در همه کشورها برای اعتبارسنجی کیفی محصولات و کالاها است.
در این بین کالایی مانند لنتترمز به دلیل تاثیر بر سلامتی و ایمنی افراد در خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت لنتترمز و مواد به کاررفته در تولید آن با بیش از ۱۷ آزمون مختلف سنجیده میشود. موردی که برخی شرکتها از آن سربلند خارج نمیشوند و دست بهدامان سازمانهای مختلف میشوند.
در همین زمینه میترا علیپور، کارشناس حوزه کیفی لنتترمز و مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمایپژواکصنعت» به روزنامه «دنیایخودرو» میگوید: «کلیه آزمایشگاهها موظف هستند بهصورت مقطعی معمولا هر فصل یا هر چهارماه یکبار بهواحدهای تولیدی رفته و از کار آنها نمونهبرداری کنند.»
وی میافزاید: «بالطبع بسیاری از این نمونهها منطبق با استاندارد هستند و گزارش آنها بهمراجع مربوطه ابلاغ میشود. اما بهمحصول برخی شرکتها نمره منفی داده میشود و این شرکتها هم بهجای اینکه بهسراغ دلایل عدمانطباق بروند و درصدد رفع آن باشند معترض عملکرد سازمان استاندارد میشوند. با جملاتی از این قبیل که چرا نمونههای ما را منفی اعلام کردید و ما تعداد زیادی کارگر داریم و …».
این کارشناس حوزه کیفی لنتترمز با بیان این که راهحلهای بهتری هم برای این شرکتها وجود دارد تاکید میکند: «این شرکتها باید نمرههای منفی را بپذیرند و بهدنبال این باشند که عیب موجود را رفع کنند. نکته دیگر اینکه باید افراد کارشناس در این خصوص اعمال نظر کنند که این نمره منفی چگونه ایجاد شده است.»
مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمایپژواکصنعت» با تاکید بر اینکه باید عدمانطباقها رفع شود درخصوص پیامدهای آن هشدار میدهد و تصریح میکند: «درصورت عدم رفع مشکلات ممکن است واحد تولیدی که با حداقل سرمایه (حدود دو میلیاردتومان برای ایجاد یک واحد سرمایه نیاز است) ایجاد شده تبدیل به یک واحد زیرزمینی شود.»
میترا علیپور اظهار میکند: «بهتر است ما از کارشناسانی استفاده کنیم که این واحدها را بهسمت انطباق و استاندارد در تولید لنتترمز پیش ببرند و تنها نمره منفی دادن بهشرکتها جوابگو نیست و باید این واحدها بهسمت تولید استاندارد هدایت شوند.»
منبع: روزنامه دنیای خودرو